AGRIPOLSKA

Poradnik

Poradnik AGRI, czyli jak bezpiecznie kupić używaną maszynę.

Chcąc w bezpieczny sposób kupić używaną maszynę rolniczą zawsze powinniśmy sprawdzić jej stan techniczny oraz formalno-prawny.

STAN TECHNICZNY

Najlepszym sposobem sprawdzenia stanu technicznego maszyny jest zlecenie usługi przedstawicielowi autoryzowanego serwisu. Jeśli nie ma takiej możliwości lub nie chcą Państwo ponosić dodatkowych kosztów związanych z przeprowadzeniem badania, poniżej wskazujemy podstawowe elementy weryfikacji technicznej, które warto przeprowadzić podczas zakupu maszyn używanych. Przeprowadzenie samodzielnej oceny maszyny na podstawie poniższych wytycznych pozwoli uzyskać wiele cennych informacji na temat faktycznego jej stanu oraz w dużym stopniu zabezpieczy przed nieplanowanymi, często bardzo kosztownymi naprawami.

  • Motogodziny. Na rynku bez trudu możemy znaleźć oferty używanych traktorów z Zachodu, których wizualny stan świadczy o intensywnej eksploatacji, tymczasem deklarowane przebiegi są niewielkie. W zależności od mocy, faktyczny przebieg ciągników rocznie kształtuje się na poziomie: do 100 KM: 1-2 tys. godzin, 100-200 KM: 2-2,5 tys. godzin – dotyczy to ciągników z Francji, Anglii i Niemiec. Nieco mniejsze przebiegi, ze względu na mniejsze powierzchnie gospodarstw, mają ciągniki z Holandii i Belgii
  • Stan techniczny i wizualny elementów maski, siatki, elementów malowanych oraz oświetlenia
  • Dostępność przednich obciążników
  • Dostępność układu pneumatycznego do hamulców przyczep transportowych
  • Luzy na tylnych cięgłach
  • Dostępność tylnego zaczepu transportowego oraz zaczepu dolnego
  • Stan ogumienia
  • Przecieki – silnik, koła, hydraulika
  • Czystość i stan filtrów klimatyzacji
  • Chłodnice – stan, czystość, przecieki
  • Układ chłodzenia – czystość płynu w zbiorniku wyrównawczym
  • Stan i jakość oleju silnikowego
  • Fotel kierowcy – czy jest oryginalny i jego stan odpowiada przepracowanym motogodzinom. Fotel wymieniony na nowy może oznaczać duży przebieg maszyny
  • Silnik powinien uruchamiać się bez problemu, bez nadmiernej, intensywnej emisji ciemnych spalin. Praca silnika powinna być równa, a po rozgrzaniu powinien on płynnie wchodzić i schodzić z obrotów
  • Weryfikacja wszystkich świecących kontrolek
  • Stan górnej części tłumika – przepalony wskazuje na dużą liczbę przepracowanych motogodzin
  • Układ kierowniczy powinien być czuły i wolny od luzów
  • Skrzynia biegów – płynna zmiana wszystkich biegów
  • Klimatyzacja powinna grzać i chłodzić
  • Odma – po zdjęciu w czasie pracy silnika nie powinien wydobywać się z niej dym

STAN FORMALNO-PRAWNY

 „Wartość skradzionych maszyn i ciągników rolniczych będących w eksploatacji to kwoty liczone w milionach złotych. Najczęściej przedmiotem zaboru są ciągniki rolnicze i to bez względu na typ, model i rocznik. Maszyny specjalistyczne są rzadziej kradzione ze względu na ich wyjątkowy charakter i przeznaczenie”. Źródło – Komenda Główna Policji.

Stosując kilka podstawowych zasad, w znacznym stopniu możemy zminimalizować ryzyko związane z procederem nielegalnego obrotu używanymi maszynami:

  • Przy wyborze maszyny należy zwrócić uwagę na jej cenę. Cena znacznie poniżej wartości rynkowej powinna być pierwszym sygnałem do dokładnego sprawdzenia wiarygodności sprzedawcy
  • Pochodzenie maszyny możemy sprawdzić w każdej jednostce Policji na podstawie numerów identyfikacyjnych. Polska Policja ma dostęp do bazy maszyn i urządzeń skradzionych na terenie strefy Schengen, jednak należy pamiętać, że znaczna część maszyn i ciągników pochodzi spoza niej, czyli między innymi z terenu Wielkiej Brytanii
  • Podając numer VIN dealerowi danej marki możemy dowiedzieć się m.in. gdzie maszyna została kupiona, w jakich terminach i w jakim zakresie dokonywano napraw i przeglądów serwisowych
  • Stan wizualny, umiejscowienie, zawartość cech numerów identyfikacyjnych zlokalizowanych na pojeździe (np. numery silnika i kabiny) możemy również uzyskać od dealera, a następnie porównać z danymi maszyny
  • Pojazdy podlegające rejestracji powinny posiadać dokumenty rejestracyjne, które należy zweryfikować z pojazdem. Można też sprawdzić ich wzory na stronie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju

 

GWARANCJA SATYSFAKCJI